No Man’s Land op Herman Brood Academie: Tim van Reyswoud en Bob Donkers geven les over Funding

Algemeen / Algemeen

Tim van Reyswoud geeft net als vorig jaar weer les op de Herman Brood Academie. Tijdens het vak Funding leren eerstejaarsstudenten Music Industry Professional hoe ze hun creatieve ideeën kunnen financieren. Bob Donkers (die tijdens Club No Man’s Land op 9 maart in het expertpanel zit) voorziet het programma dit jaar van twee gastlessen. Wat steken de studenten precies op tijdens de lessen? We vragen het aan de docenten in kwestie, Tim en Bob.

Wat leren de studenten precies tijdens het vak Funding?
Tim: “De studenten leren hoe ze een creatief idee kunnen financieren met alternatieve inkomstenbronnen zoals fondsen, subsidies, crowdfunding en sponsoring. Ze schrijven bijvoorbeeld een plan voor het schrijven, opnemen en uitbrengen van een EP. Ze starten bij een droom, vertalen het idee naar een waardepropositie en concretiseren dit naar een plan inclusief tijdslijn, marketingstrategie, begroting en dekkingsplan. In de laatste les pitchen ze hun idee aan een jury van professionals dat de presentatie inhoudelijk beoordeelt. Het is belangrijk dat ze leren hoe ze de artistieke waarde van een idee kunnen onderbouwen en op welke manier dit bijdraagt aan hun eigen ontwikkeling én aan de diversiteit van het Nederlandse muzieklandschap.”

Hoe passen studenten de kennis van Funding toe in de praktijk?
Tim: “Na deze reeks lessen en het uitvoeren van de opdracht weten de studenten hoe ze hun dromen kunnen financieren, bij welke partijen ze kunnen aankloppen voor ondersteuning en wat er voor nodig is om stakeholders te overtuigen.”

Bob: “Wat ik ze hoop mee te geven is dat het uitwerken van dit soort projecten vaak een soort mega-luxe interviewrol is. Je mag tot in het diepste detail met waanzinnig creatieve en ervaren makers werken. Zij vertellen je alles wat je wil weten en dat is ontzettend inspirerend. Als student moet je er dan voor zorgen dat je dit alles naar een solide plan vertaalt en dat je stakeholders laat zien dat jij verstand van zaken hebt.”

Welke persoonlijke ervaringen of tips uit de praktijk geef je de studenten graag mee?
Tim: “Ik heb inmiddels meer dan tien jaar aan ervaring in de muziekindustrie en verwerk praktische voorbeelden in de lessen. Denk aan een partnership tussen Ableton en No Man’s Land, de financiering van een magazine, Monster Energy binnenhalen als sponsor, succesvolle subsidieaanvragen voor muziekprojecten en evenementen, de inhoudelijke invulling van talentontwikkelingstrajecten voor opkomend muziektalent en meer. Ik vind het belangrijk dat de studenten een concreet idee krijgen wat mogelijk is en dat dit is veel meer is dan de meesten aanvankelijk denken. Neem de €944.000 subsidie die De Staat binnenharkte als ultiem voorbeeld.” 

Bob: “De verhalen van artiesten die door middel van dit soort financieringen hun project volledig naar eigen inzicht in hebben kunnen richten zijn te gek. Labels en management zijn geldschieters met een bepaalde zakelijke bemoeizucht. Door je project met deze funding te realiseren kun je veel meer zelf aan het creatieve roer blijven staan. Het voorbeeld dat Tim al aanhaalt van De Staat is daarin een hele sterke: je mag de ideeën waar jij in gelooft gewoon uitvoeren!

Waar word je blij van tijdens het lesgeven?
Bob: “Veel studenten willen de hiphop in. Een industrie die, heel jaloersmakend, floreert zonder dat er een heel gegrond plan achter zit. Wat ik heel vet vind is dat er straks een nieuwe generatie hiphop minded muziekindustrieprofessionals de markt ingaat die verstand van zaken heeft en daarmee het genre naar een nieuw level gaat tillen.”

Tim: “Het geeft mij ontzettend veel voldoening wanneer studenten enthousiast vertellen over de dromen die ze hebben en de stappen die ze willen gaan zetten. Ik vind het te gek wanneer ik hier met mijn kennis en ervaring aan kan bijdragen én hun ogen kan openen door nieuwe kansen en mogelijkheden aan ze te introduceren.”

 

No Man’s Land werkt al enkele jaren samen met de Herman Brood Academie omdat we het belangrijk vinden om onze kennis, ervaring en netwerk te delen met aanstormend talent op de verschillende kunstvakonderwijsinstellingen.