De Coöperatie en Herman Brood Academie slaan opnieuw de handen ineen

Interview / Interview

Voor het derde jaar op rij slaan De Coöperatie en de Herman Brood Academie de handen ineen: in navolging van Robert Kouijzer, Tsui-Saen Leung en Georgios Lazakis zal dit keer Tim van Reyswoud lesgeven aan eerstejaarsstudenten op de HBA. In gesprek met Tim legt hij uit wat hij de komende periode precies gaat doen.

Hee Tim, wat leuk dat jij dit jaar les gaat geven op de HBA. Wat ga je precies doen?
“Ik ben gevraagd om eerstejaars Music Industry Professionals te vertellen over de verschillende manieren waarop je een creatief idee kan financieren. Binnen het vak Music Industry: Funding behandel ik in acht weken onderwerpen zoals subsidies, fondsen, productiehuizen, sponsoring en crowdfunding.”

Wat hoop je met deze lessen te bereiken?
“Ik vind het belangrijk dat de studenten na het traject van acht weken weten welke financiële mogelijkheden er zijn om je dromen – of die van de artiesten waar je voor werkt – te realiseren en vooral ook hoe je dit succesvol kunt doen. Wat maakt een crowdfunding-campagne succesvol? Hoe overtuig je de selectiecommissie van een fonds? Hoe onderscheid jij je?”

Welke waardevolle ervaringen neem je mee vanuit De Coöperatie (en andere ervaringen)?
“Tijdens mijn zeven jaar bij De Coöperatie heb ik fantastische projecten gerealiseerd zien worden met financiële steun van diverse bronnen: van multi-instrumentalist BINKBEATS tot singer-songwriter LUWTEN, en van live-hiphopact MASSI tot indiepopband TESSEL. Als ondernemer heb ik in verschillende rollen onder andere de financiële middelen bemachtigd om een Pioneer DJ-set aan te schaffen, magazines uit te brengen en culturele/sociaalmaatschappelijke projecten te realiseren. De studenten gaan leren wat deze successen met elkaar gemeen hebben.”