Nog meer No Man’s Land 2023: cross-over producties binnen de pop en 50 jaar hiphop
Door Wout Bekhuis
Wanneer Elmer in Pandora haar multidisciplinaire benadering van muziek maken demonstreert, heeft De Toegift al een songwriting workout gegeven, het Team van Goldband al inzicht gegeven in zijn rolverdeling, en zijn de eerste nieuwe connecties tijdens Het Spreekuur al gemaakt. Of zoals rapper en panellid van Rhymes & Lines Ella John de dynamiek van No Man’s Land 2023 samenvat: “No Man’s Land weet educatie en community moeiteloos samen te brengen. Ik ken geen enkel ander platform dat dit doet.”
Dit is het vervolg van de eerste terugblik op No Man’s Land 2023. Gemist? Lees ‘m hier!
Terug naar Elmer (Merel Pauw), die tijdens Cross-over producties binnen de pop haar werkwijze betoogt. Haar achtergrond als actrice en theatermaker combineert Pauw met haar liefde voor hiphop. In samenwerking met Paradiso Melkweg Productiehuis realiseerde ze het project ‘ELMERS’: een EP met zeven hiphopnummers, een theatrale live-act en geënsceneerde content op sociale media. Geflankeerd door haar videograaf Stijn van Gorkum en PMP-directeur Jeek ten Velden legt Pauw uit dat eigenlijk ieder mens uit meerdere persoonlijkheden bestaat. En nu ze met ELMERS drie verschillende versies van een alter ego gecreëerd heeft, ervaart ze veel meer vrijheid om te experimenteren en ongebaande paden in het poplandschap te verkennen. “Laat je niet bang maken”, vertelt Pauw. “Mij werd verteld dat het in de popwereld niet geaccepteerd zou zijn om als personage op te komen. Maar nu tour ik als Elmer samen met DJ-knuffelhond Skipper langs alle podia. Het publiek heeft mijn nepwereld geaccepteerd, ik heb bewezen dat het kan!”
“Probeer dingen uit en ga op je bek!”
Met een ietwat boude, maar rake moraal sluit Elmer haar pleidooi dan ook af: “Probeer dingen uit en ga op je bek!” Een uitspraak die resoneert met alles wat centraal staat op No Man’s Land: het lef om je creativiteit te uiten, te experimenteren, vragen te stellen en verbinding te zoeken. Wanneer je je door ‘het hart’ van de conferentie begeeft rond Park 6, De Punt en de K.F. Hein Foyer, zie je dan ook vele nieuwe connecties ontstaan bij onder meer de muzikantenbank en de verschillende infostands. Ervaren professionals voorzien ambitieuze makers van advies bij Het Spreekuur en artiesten van uiteenlopende genres pitchen hun nieuwste tracks bij het Musicmaker Demopanel en de FunX Demopitch. Vlak voordat de BumaStemra Makersborrel het middagprogramma afsluit, start er een aantal laatste panels, waaronder hiphop 50! Put some ‘respeck’ on its name! in Cloud Nine.
De staat van hiphop
Hier opent Massih Hutak het panel met een rap, waarna host Kim Dankoor terugblikt op 50 jaar hiphop en de panelleden vraagt naar de huidige staat van de scene. “Ik zie bij veel jongeren het geloof dat ze het zelf groot kunnen maken”, begint Glen Faria. “Steeds meer jonge hiphopartiesten zijn liever independent dan dat ze bij een label zitten.” Die observatie vormt het begin van een interessante discussie. Zo ziet initiatiefneemster van het Arnhemse Hiphophub Amy Croqué daar een gevaar in: “Ondanks het feit dat hiphop al jaren het populairste genre is, gaat er in vergelijking tot andere genres heel weinig subsidie naartoe. Dat probleem begint al bij het gegeven dat wij het over ‘hiphop’, hebben, terwijl subsidieverstrekkers ‘urban’ verstaan.” “Dat kan wel zo zijn, ” reageert Rajiv Bhagwandbali, artistiek directeur van Rotterdam Street Culture Weekend, “maar we moeten zorgen dat we geen slachtoffer zijn van de DIY-mentaliteit. Deze kracht moeten we juist in ons voordeel gebruiken; in Nederland hebben we meer subsidies dan waar ook ter wereld. Ik geef hiphoptalenten vaak genoeg huiswerk mee voor een aanvraag, maar ze maken het niet en komen niet terug.”
“Mijn generatie heeft het stokje niet goed doorgegeven”
Even daarvoor vroeg Dankoor of hiphop wel genoeg respect krijgt. Na de kritische noot van Bhagwandbali stelt Faria dan ook: “Het gaat dus om zelfrespect! Er worden ons kansen geboden en we hebben talent genoeg. Nu moeten we onze kracht gebruiken en de mogelijkheden die er liggen pakken!” Angelo Bromet, die onder meer talentontwikkelaar bij Melkweg is, stemt daarmee in, maar is ook zelfkritisch: “Ik kijk naar hiphop als een estafette: oudere generaties geven het stokje door aan jongere generaties, waarbij ze hen kunnen verrijken met al hun goede en slechte ervaringen. Mijn generatie heeft dat stokje niet goed doorgegeven, want ik mis bepaalde aspecten bij de young ones.” Wanneer Dankoor het panel vraagt om vooruit te blikken, reageert Bromet hoopvol: “We moeten niet bang zijn, maar blijven dromen. En als ik wil dat er meer van mij in die jongeren zit, moet ik het zelf zien over te brengen.”
Showcases
Bhagwandbali besluit het panel op prachtige wijze door zijn ervaringen met hiphop symbolisch te verwoorden: “Hiphop vormt een brug voor generaties om bij hun eigen cultuur te komen. Daardoor vind je uiteindelijk de weg naar jezelf.” Met die boodschap zit het conferentieprogramma erop, waarna er een showcasespektakel losbarst in de bovenzalen van TivoliVredenburg. In Cloud Nine trapt puntjudith af met haar Nederlandstalige elektronische popmuziek. Door klinische beats te combineren met warme trompetklanken, creëert ze een unieke en expressieve stijl, dat meteen de toon zet voor de rest van de avond. Acts als Calundé en Naomie Seine weten te imponeren met enthousiaste en zelfverzekerde optredens, terwijl een XILLAN weer hoge ogen gooit door een persoonlijke en kwetsbare kant van zichzelf te laten zien. Hoogtepunt van de avond is misschien toch wel de nerdy noisepop van Rob Feather, die een bijzondere mix van elektronische muziek, karaoke en Windows 95 als vanzelfsprekend weet samen te smelten tot een prettig chaotisch geheel, dat Club Nine volledig uit haar dak laat gaan. Nadat ook NABER zijn eclectische show met intense climaxen afsluit, komt er dan echt een einde aan No Man’s Land 2023. Een inspirerende conferentie en een vurig showcaseprogramma die smaken naar meer; op naar de twaalfde editie in 2024!
Check de foto’s van No Man’s Land 2023 via deze link!