Terugblikken op No Man’s Land 2023: “Wanneer je de kracht in jezelf vindt, trekt dat mensen aan”

Door Wout Bekhuis

Het is even na half elf als presentatrice Imke Loeffen in een sfeervolle Hertz de keynote-spreker van No Man’s Land 2023 aankondigt. Multidisciplinaire maker Akwasi – die onder meer bekendstaat als woordkunstenaar en oprichter van Omroep Zwart – opent met bezielende woorden de opnieuw uitverkochte muziekconferentie voor ambitieuze makers en muziekprofessionals. Het blijkt de aftrap van een gedenkwaardige editie, waar het in de bovenzalen van TivoliVredenburg tot laat in de avond bruist van energie en inspiratie.

Voordat Akwasi aan de keynote begint, wordt bij afwezigheid van de zieke Jeroen Bartelse (directeur TivoliVredenburg), de in het publiek aanwezige wethouder Eva Oosters gevraagd naar het belang van deze jaarlijkse muziekconferentie – die alweer zijn elfde editie beleeft. “No Man’s Land brengt makers en muziekprofessionals bijeen om te leren en inspireren. Dit vergroot de slagkracht van creatieve makers, die de maatschappij verrijken met levendigheid en saamhorigheid.”

Solidariteit
Zo vormt de wethouder een mooi bruggetje naar het thema van de dag: ‘Op basis van solidariteit’. Een thema dat Akwasi vervlecht in een aangrijpend en persoonlijk verhaal. Hij vertelt over worstelingen, strijden en overwinningen. Over veerkracht: immers, overwinningen komen vaak voort uit opstaan na vallen. Akwasi schuwt de soms confronterende werkelijkheid niet en schotelt het publiek een aantal ongemakkelijke vragen voor. Maar ook heeft hij het over hoop en solidariteit: hoe we door samen te werken verandering teweeg kunnen brengen. En hoe we een intercultureel perspectief kunnen creëren met gelijke kansen voor iedereen. In een inspirerende en inclusieve samenleving waarin ieders creativiteit tot volle bloei kan komen. Met de afsluitende woorden van zijn betoog wakkert Akwasi dan ook nog één keer de creatieve potentie van zijn luisteraars aan: “Blijf schrijven, dan is de wereld van jou.”

Creatief ondernemerschap
Na zijn keynote snelt Akwasi meteen door naar Cloud Nine, waar hij als host het panel De waarde van creatief ondernemerschap leidt. Hierin wisselen ervaren makers en PhD’er Aafje de Roest de moeilijkheden en mogelijkheden uit die creatief ondernemerschap met zich meenemen. Zo benoemt MOJO-boeker Arjo Klingens dat de financiële en administratieve kanten van ondernemen een beklemmende werking op creativiteit kunnen hebben. “Het is tegenwoordig de tendens dat je als maker ook moet kunnen ondernemen. Maar als je in een creatief proces zit, zit je in een heel andere ‘zone’ dan wanneer je je met zakelijke werkzaamheden moet bezighouden”, legt ze uit.

“Zo wordt ook algemeen aangenomen dat je in dit wereldje moet netwerken”, vervolgt Akwasi. “Maar wat nou als je daar niet goed in bent?”  Waarop Klingens antwoordt: “Vroeger vond ik dat ook heel lastig. Ik vond ‘netwerken’ zelfs een beetje een vies woord. Maar netwerken is niet alleen maar op mensen afstappen tijdens een borrel. Netwerken doe je ook door gewoon op dat podium te gaan staan en daar een indruk achter te laten. Als jij je ding doet en blijft doen, gaan mensen je op een gegeven moment herkennen.” Daarop vult singer-songwriter Linde Schöne aan: “Netwerk is soms maar één persoon die je nodig hebt. Dus je hoeft er geen wedstrijd van te maken om zoveel mogelijk mensen te kennen.”

“Netwerk is soms maar één persoon die je nodig hebt”

Dan komt er een vraag uit het publiek: “Ik houd heel erg van schrijven, en ik wil me liever niet bezighouden met bijvoorbeeld social media. Maar het lijkt wel alsof dat tegenwoordig gewoon moet, dat het er standaard bij hoort.” Schöne geeft aan dat de vraagsteller zich vooral moet focussen op waar ze goed in is en daarop moet vertrouwen: “En als je alleen maar wil schrijven, schrijf dan voor anderen. Dan hoef je je niet bezig te houden met social media, maar zorg je ervoor dat je je collega-songwriters van je beste materiaal voorziet.” “Doe waar je goed in bent”, vult Prof. Soortkill aan, “want wanneer je de kracht in jezelf vindt, trekt dat mensen aan.”

AI en creativiteit
Ook rond Pandora is de dynamiek van No Man’s Land voelbaar. Terwijl Laura Kiesow in de concertzaal de crashcourse Spotify for Artists geeft, wordt in Studio Pandora de Live Coaches Podcast opgenomen met Prins S. en de Geit. Vervolgens host radio- en podcastmaker Angelique Houtveen in de foyer het panel AI en creativiteit: muzikale revolutie. Dat kunstmatige intelligentie makers kansen biedt, illustreert soulartiest Steffen Morrison al vroeg in het gesprek: “Ik heb voor een van mijn nummers een videoclip gemaakt door middel van AI, voor slechts vierhonderd euro. En dat terwijl een ‘normale’ videoclip me tussen de vijf- en tienduizend euro kost.”

“Wij mensen hebben zoiets als intuïtie. En dat ontbreekt nou precies bij kunstmatige intelligentie!”

Maar dat kunstmatige intelligentie ook niet alles is, is de panelleden ook wel duidelijk. Zo ziet Max Tiel, oprichter van Thunderboom Records, veel AI-tools als een verlengstuk of hulpmiddel in het creatieve proces: “AI-resultaten hebben altijd bepaalde gebreken, er komt nooit een product uit dat helemaal af is. Soms kost het misschien wel net zoveel tijd om een AI-product te verbeteren, als wanneer je iets helemaal zelf zou maken. Dus in hoeverre helpt het dan eigenlijk?” “Wij mensen hebben zoiets als intuïtie”, reageert Tjeerd Bomhof, ook bekend als Dazzled Kid. “En dat ontbreekt nou precies bij kunstmatige intelligentie!”

Wanneer advocaat Sem Bakker ook de nodige juridische kanttekeningen bij het gebruik van AI in muziek heeft geplaatst en Angelique Houtveen het gesprek afrondt, zit ongeveer de helft van het dagprogramma er alweer op. Meer over No Man’s Land 2023 lees je in onze volgende terugblik, volgende week. Over multidisciplinaire panels, reflectieve discussies en spetterende showcases!

Check de foto’s van No Man’s Land 2023 hier!