Tips & Tricks: Club No Man’s Land: Songwriting & samenwerken

Dinsdag 14 mei was de derde Club No Man’s Land van dit jaar. Hier bespraken we de in’s en out’s van het samenwerken in het schrijf- en opnameproces. Hoe schrijf je een goede song? Hoe vind je de juiste producer voor jouw muziek? Welke methoden zijn er om je product creatief vorm te geven? En hoe kom je in aanraking met andere artiesten en partijen om je creativiteit een stapje verder te brengen?

We hebben de tips van die avond hieronder voor je op een rijtje gezet:

  • Ga in het begin alle samenwerkingen aan. Ook al is het met iemand in Rusland via internet. Probeer contact te leggen met mensen en ga de sessie aan. 
  • Ga opzoek naar schrijfpartners of producers die jou aanvullen. Als je melodisch sterk bent, maar tekstueel nog veel kan leren, werk dan met mensen die je kunnen helpen met lyrics.
  • Vind concepten rondom schrijven wat je tof vindt en inspireert. Koen ging met zijn band Klangstof bijvoorbeeld naar Vlieland om daar op een podium een week lang te staan, te spelen, schrijven en opnemen. Daar kwamen wel 60 nummers uit.
  • Als je voor andere mensen schrijft, ga op zoek naar wat die persoon inspireert. Blijf ideeën voeren tot het moment komt dat het klikt met een muzikaal idee. 
  • Je hebt soms slechte sessies. Je weet dan na afloop ten minste wat je niet wilt.
  • Heel veel van wat je schrijft is niet zo goed, en dat is niet erg.
  • Soms duurt het even voordat je het juiste nummer vindt. Soms is de eerste sessie matig, maar komt in de tweede sessie een goed nummer. Je moet elkaar ook leren kennen in schrijfsessies. Daarna praat je misschien pas over hoe je je echt voelt.
  • Soms heb je hoge verwachtingen voor een sessie maar lukt het gewoon niet. Dat gebeurt ook.
  • Wees actief in de sessie, probeer bij te dragen.
  • Probeer iemand zich welkom te laten voelen in de studio. Breek het ijs, relax, leid af, geef goede energie en positiviteit. Zorg voor fijne aankleding in de studio, en eten. 
  • Doe wat small talk voorafgaand aan de sessie zodat je elkaar alvast een beetje leert kennen.
  • Neem mee wat je wilt om jezelf comfortabel te laten voelen. Joya Mooi neemt haar sloffen mee naar sessies. 
  • Ga elke dag 30 minuten een liedje schrijven. Neem het op. Dan heb je later altijd wat om op terug te vallen.
  • Ga niet te lang door met een slecht nummer. 
  • Ga niet uren aan de drums werken, of de synthesizers.
  • Als je eigenlijk alleen de post chorus van een nummer vet vindt, ga dan alleen daarmee verder en gooi de rest weg. 
  • Neem lunch pauzes. Kijk na de lunch terug op wat je in de ochtend geschreven hebt. Vaak heb je dan weer een frisse blik. 
  • De realiteit is dat het lang duurt voordat je als songwriter [voldoende] geld ermee gaat verdienen. 
  • No go’s in sessies?
    • Niet komen opdagen.
    • Te laat komen opdagen.
    • Geen response geven in de sessie. 
    • Op je telefoon zitten.
  • Wat is de taak van een publisher?
    • Een publisher weet wat het skill pakket van hun artiesten is. Een artiest is bijvoorbeeld een goede producer en songwriter, maar heeft een lyricist en een artiest erbij nodig. 
    • Ook is een publisher op de hoogte van wat er speelt bij welke artiesten. Wie brengt nieuwe muziek uit, is op zoek naar een nieuwe sound, of past goed bij de artiesten van de publisher. Welke behoeften zijn er en wie kan goed connecten met elkaar?
    • Publishers zijn altijd opzoek naar nieuw talent. Ze helpen nieuwe artiesten ook snel, ook zonder contract. Alle publishers staan open voor initiële samenwerkingen als ze je tof vinden. 
      • Daarbij is het wel maar een klein percentage van het roster van een publisher wat uiteindelijk echt succes heeft. Dat je op het roster staat betekent het niet meteen dat het een succes wordt.
  • Hoe zorg je dat jouw sound als jou blijft klinken als je met een producer werkt?
    • Goed zeggen dat je blij bent met een demo maar je voelt dat iemand anders ernaar moet kijken of dat het anders moet. Blijven corrigeren en schaven. Volg je intuïtie.
  • Hoe kom je bij een publisher?
    • GINGE zat in de theater wereld en is toen naar de muziek gerold ipv acteren. Ze begon met covers en kwam daardoor in contact met Warner Chappel.
  • Hoe kun je afstand nemen van een song om te zien of het goed is als je het niet meer ziet? 
    • Vraag eerder mensen om feedback. Dan kun je nog aanpassingen maken als het nog niet af is. Vraag aan vrienden: wat hoor jij? 
  • Wat doe je als je het niet eens bent met de richting waar een song naar gaat?
    • Joya Mooi: Als het een kant op gaat die niet bij je past, maar de artiest waarmee je schrijft vindt het wel vet, ga dan voor het moment door voor die artiest. Anders dwing je je eigen idee door. Volg wel je eigen intuïtie.
    • Koen: Maak een versie voor de artiest, en stiekem zelf een eigen versie. Dan kun je later altijd nog kiezen of je het gaat opsturen of niet.
    • Massi: Show me, don’t tell. Als een idee slecht klinkt in je ogen, laat het dan horen. Misschien is het dan wel vet.
  • Kun je zowel zakelijk als creatief bezig zijn in de muziekindustrie?
    • Tim: Het mooie van de industrie is dat er ruimte is voor creativiteit. Veel mensen hebben verschillende functies. Uiteindelijk ga je wel een keuze maken voor jezelf. Er kan lang overlap zijn. Als je iets goed wilt doen moet je wel de focus erop leggen. Het is ook cool als muziek je hobby is. Het hoeft niet altijd professioneel te worden. 

Volgende Club No Man’s Land niet missen? Zet 12 juni alvast in je agenda. Meer info hierover komt binnenkort op onze socials!