Recap Club NML: Liveshows
10 oktober was het weer tijd voor de jaarlijkse Popronde in Utrecht, met een nieuwe editie van CLUB NML. Deze editie stond in het teken van liveshows, over boekingen en gigs en hoe je die kan scoren. Het panel bestond uit drie professionals met verschillende expertises:
– Ties Timmers, boeker bij Radar Agency
– Ilana van den Berg, programmeur van EKKO
– Koen van de Wardt, frontman van de band Klangstof
De zaal is vrij dun bezet, dus zoals host Martijn Crama het verwoordt, wordt het een ‘epic masterclass’ voor de aanwezigen. Zodoende begint hij het gesprek door aan het publiek te vragen welke vragen er spelen. Hieruit komt de opmerking naar voren van iemand die meer wil leren over boekingen, ze wil graag een kijkje in de keuken van Ties. Verder zijn er geen vragen, dus Martijn gaat de avond freestylen.
Er zijn vandaag van drie kanten expertises over liveshows te vinden. Martijn begint door aan Ties te vragen wat zijn werk nou precies inhoudt. Ties legt uit dat je als boeker het contact bent tussen de artiest en de zaal of het festival. Je denkt mee met de artiest om hem/haar op plekken te krijgen en hiervoor moet je de markt dus goed kennen. De artiest besteedt het regelen van concerten uit aan een boeker, maar de precieze taakomschrijving verschilt per artiest. Volgens Ties is een goede boeker een boeker die meedenkt met de artiest.
Hoe heeft Koen het in het begin aangepakt om shows te boeken? Per toeval had de programmeur van Grasnapolsky zijn demo’s gehoord, doordat Koen op dat moment bij Moss speelde. De programmeur had tegen hem gezegd dat hij een band moest beginnen en voor het eerst op Grasnapolsky moest gaan spelen. Koen legt uit dat “er kwam daar [bij Moss] een plekje vrij in een band die al best wel gevestigd was, dus ja voor mij was dat gewoon een goede move om even te ruiken aan het artiestenbestaan, mensen te ontmoeten en heel langzaam soort van mijn eigen eieren te leggen overal.” “Oftewel tip één van de avond: leg eieren,” aldus Martijn. Wat Koen hiermee probeert te zeggen is dat het belangrijk is om je neus te laten zien, een zaadje te planten door Soundcloudlinkjes door te sturen, net zo lang tot mensen happen.
Aan Ilana vraagt Martijn of het zin heeft om haar te mailen met “yo Ilana, ik heb een hele toffe band, hier zijn wat demo’s, we willen graag spelen, liefs band xyz”? Ilana legt uit dat het zin heeft, maar dat het belangrijk is om in de mail de juiste info te hebben staan en goed te weten of EKKO wel bij je band past. De elementen waar Ilana op let zijn of ze de artiest eerder gezien heeft, dus het zaadjes planten, en of er in staat wie ze zijn, wat ze doen en een aantal linkjes. Hoe gaat Ilana dan verder te werk? Naast dat ze mails ontvangt heeft Ilana ook zelf acts die ze vet vindt en wil programmeren, hiermee gaat zij dan naar een boeker. Ilana heeft het geluk dat EKKO klein is en ze er kan experimenteren, “maar toch kijk je altijd wel hoeveel likes, wie van m’n vrienden liken het, hoe vaak wordt het beluisterd, waar heeft het eerder gestaan, wat was toen de ticketprijs, je checkt soms bij collega-programmeurs, dus je hebt voor alles wat je binnen krijgt een soort rondje.” Ditzelfde geldt voor Ties. Het verschil is wel dat een boeker een langdurigere relatie met de artiest heeft, dus daar is het nog belangrijker om de goede keuze te maken. Ondanks dat Ties ook veel mails krijgt, is het voor een boeker belangrijker om te kijken wat in het veld speelt en vervolgens daar artiesten uit te zoeken.
Martijn vraagt aan Ties waar hij op let en waar hij start bij het vinden van acts: “Hoe werkt Ties?” Ties denkt dat het meer andersom is: “Hoe kun je als artiest zorgen dat je in het landschap dat heel vol is, boven het maaiveld uit komt, dan gaan alle boekers op je duiken.” Dus zorg ervoor dat hetgeen wat je doet zodanig in het oog springt dat je wel geboekt wordt.
Wat zijn de do’s en don’ts voor een live optreden?
– Je moet eitjes leggen, je gezicht laten zien;
– Bedenken wat je eigenlijk wil doen met je muziek, wat wil je overbrengen aan je publiek;
– Je show laten ontwikkelen en ontplooien, neem daar de tijd voor;
– Optredens filmen en terugkijken om te zien hoe het er allemaal uit ziet op het podium;
– Als je iets doet, ga er helemaal voor, het podium is een uitvergroting van je leven, wat je daar doet en de keuzes die je maakt, ga er voor.
Een andere manier van gigs krijgen is door supportact te zijn. Twee assistenten van Ilana gaan hier over, zij gaan specifiek op zoek. Vervolgens benaderen ze mensen en leggen ze een voorstel neer bij de hoofdact welke goedgekeurd moet worden door het management. De mails die Ilana binnenkrijgt waarin acts zich aanbieden als supportact bewaart inventariseert ze. Als een act zich aanmeldt voor een specifieke show maken ze meer kans. Ties krijgt soms ook de vraag van acts, maar hij kijkt altijd eerst lokaal, wat wil de venue, en hij probeert acts te combineren binnen zijn eigen roster.
Het beste wat je als artiest kan doen is zorgen voor goede online presence, je kan geld investeren in bijvoorbeeld een coole video zodat je iets neer kan zetten waardoor mensen gelijk weten dat het vet is en serieus genomen moet worden. Daarnaast moet de show die je neerzet goed zijn, je moet geen tijd verspillen aan leuke tournees als de basis niet solid is. Ilana geeft nog aan dat het leerzaam is om zelf gigs te regelen, bijvoorbeeld bij ACU, Stathe, De Helling, Café Hofman, zorg ervoor dat je je scene kent.
Martijn heeft zelf een tip verzonnen die hij toetst bij het panel. Er is van december tot maart geen Popronde, maar je kan wel per stad zien waar de acts geweest zijn. Kan je dan niet een blauwdruk maken en alle podia een mailtje sturen? Er zijn zoveel podia dat dit heel veel werk zou zijn, Ties “zou het gewoon afkijken van een andere beginnende band, gewoon in hun tours, waar hebben ze gespeeld, pak gewoon dezelfde zalen.” Koen geeft aan dat zoiets “kan heel vet zijn, maar dan moet er wel een groter plan omheen zijn met iets.” Een tip van Ties is om vooral na te gaan wat je doel is van je act, “wat zijn wij, wat komen wij eigenlijk brengen.”
Als een act goed aan het streamen is, is het dan ook veilig om die act te boeken? Ilana legt uit dat het per genre verschilt. Zo kan een artiest in een koffiecafé playlist zitten, waardoor deze cijfers vooral het resultaat zijn van passieve luisteraars die de band niet perse kennen. Echter, wanneer steden als Amsterdam of Utrecht tussen de top 5 plekken van waar de internationale act geluisterd wordt, dan kan dit een goede indicatie zijn. In de meeste gevallen vertaalt het niet naar ticketsales, Facebooklikes zijn net iets veiliger.
Komen de gigs Koen aanvliegen nu hij miljoenenstreams heeft? Nee, hoe groter de band hoe groter de tour en de gages, dit maakt het voor de programmeur en boeker net zo moeilijk als bij een beginnende band. Martijn vat Koen samen door de koude werkelijkheid te laten zien, “ook al heb je dikke agents en heb je dikke streams, het neemt niet weg dat je dan makkelijk kan spelen in Europa omdat je een goed verhaal hebt.” Dit verschilt wel tussen festivals en je eigen show, bij een festival is het minder erg als er één act is die het wat minder goed doet.
Wat bied Ilana acts als ze komen spelen? Voor supportacts zijn er vaste bedragen in de begroting, zo’n €100,- à €150,-. Voor een wat grotere band bepaal je een ticketprijs, is er een verwacht aantal bezoekers en gaat er ook van alles af, wat overblijft gaat naar de act. Dit is bij wat grotere acts vaak rond de €400,- à €500,-.
Vanuit het publiek komt de vraag hoe Koen het voor elkaar gekregen heeft om in het buitenland te spelen en hoe ze bij Mind of a Genius terecht zijn gekomen? Koen begint bij de laatste vraag en legt uit dat het eigenlijk toeval was. Ze hadden twee nummers online en door het algoritme op Soundcloud wat zelf een nummer kiest om af te spelen nadat het gekozen nummer afgelopen is kwam een nummer van Klangstof langs bij het Amerikaanse label. Hier zijn gesprekken uit voort gekomen en zo konden ze met dat label ook optreden in het buitenland. Dit kost natuurlijk veel geld, waar kwam dat vandaan? Klangstof heeft een lening gekregen van het label waarmee ze een tour konden doen.
Iemand anders vraagt aan Ties of zij als Radar alleen op Nederland gefocust zijn of maken ze met acts ook uitstapjes naar het buitenland, zo ja hoe? Dit doen ze wel bij Radar Agency, maar het is belangrijk dat de band er klaar voor is, het is een investering waar de band echt voor bereid moet zijn om te doen. Het liefst wil je met een plan naar bijvoorbeeld een Duitse boeker stappen door te zeggen “hé, is dit niet iets voor jou? Het loopt heel goed in Nederland en ik hoor dat het in Duitsland ook op de radio wordt gedraaid.” Het is wel iets voor later in de carrière als je een boeker en een label hebt die je hiermee kunnen helpen. Als een act zich er toe wijdt helpt Ties daar wel bij. Een paar tips zijn om subsidies aan te vragen, “de 3voor12 van Frankrijk te kennen” en meer dan drie shows te geven voor je weer terug gaat.
Tot slot vraagt Martijn aan de drie panelleden als ze als bandcoach voor een act worden neergezet, wat zouden ze dan meegeven?
– Volgens Koen is het belangrijk dat je muziek snel serieus neemt, je moet op tijd de knop omzetten van muziek maken met vrienden naar muziek maken als werk.
– Ilana’s tip is “schiet niet met hagel”. Het is goed om veel te spelen, maar ga wel specifiek op zoek naar wat je wil en speel op die plekken die je daarmee verder helpen.
– “Werk vooruit,” geeft Ties mee. Als boeker boekt hij shows minimaal een half jaar vooruit, dus zorg dat je op tijd aangeeft dat je wil spelen.
Verslag door Rinske Lerk