10 jaar No Man’s Land: Manu van Kersbergen
Op 7 december vindt in TivoliVredenburg alweer de tiende editie van muziekconferentie No Man’s Land plaats! In aanloop naar dit jubileum blikken we met prominente gasten uit de muzieksector terug op een decennium aan kennisdeling, inspiratie en samenwerking. We trappen deze serie af met Manu van Kersbergen, die onder andere docent is bij ArtEZ University of the Arts.
Welke connectie heb jij met No Man’s Land?
“Ik ben met name in de beginjaren inhoudelijk betrokken geweest bij No Man’s Land, dat toen nog werd georganiseerd op de Zeedijk en later in het voormalige Tivoli op de Oudegracht. In eerste instantie als één van de gespreksbegeleiders van de verschillende sessies. Later als host/presentator van het event en ook als ontwikkelaar van de inhoud en koers van het platform.”
Waarvoor staat No Man’s Land in jouw optiek?
“No Man’s Land is voor mij een safe space van, voor en door een sector die zich met al haar uitersten ontfermt over podiumkunsten. Het platform ontsluit ruimte voor uitwisseling, verbinding en verdieping ten behoeve van het voeden van de processen die ten grondslag liggen aan zeer uiteenlopende uitvoeringen.”
Wat is jouw meest memorabele herinnering aan 10 jaar No Man’s Land?
“Artistiek: sowieso alle showcases, maar in het bijzonder die van Bink en Guus van der Steen. En inhoudelijk: de keynote van Caspar Nieuwenhuis, die aan de hand van filosoof Byung-Chul Han een analyse maakte over de wijze waarop de kunst- en cultuursector is ingesteld op makers/kunstenaars die een pelgrimsroute bewandelen, terwijl de realiteit van de huidige maker/kunstenaar veel meer van toerisme getuigd.”